Pengajian Bersama Uts Azhar hashim
Maklumat Terkini Majlis Rahmatan Lil alamin Bersama Uts Azhar Hashim Alhadrami Sila Rujuk Kuliah!!!!!

Tuesday, April 26, 2011

Kitab Muhimmah & Al-Mawa'izd Al-Badi'ah


Kitab Muhimmah & Al-Mawa'izd Al-Badi'ah
Penulis: Syeikh 'Abdullah Ibnu 'Abdur Rahim Fathani & Syeikh 'Abdul Ra'uf Fanshuri Acheh




Kitab Muhimmah adalah merupakan sebuah kitab lama yang telah dikarang oleh Syeikh Abdullah Ibnu 'Abdur Rahim Fathani. Dan ianya banyak membicarakan tentang kelebihan dan kepujian terhadap perbuatan seorang isteri yang telah menunaikan tanggungjawabnya terhadap suaminya dan juga memberi peringatan yang sebaliknya apabila mereka derhaka.


Manakala terdapat sebuah lagi kitab yang bernama Al-Mawa'idz Al-Badi'ah membicarakan tentang peringatan-peringatan yang indah buat seorang Muslim yang dikarang oleh Maulana As-Syeikh 'Abdur Rauf Fanshuri Acheh.

Kitab Idaman Penuntut

Tajuk Kitab: IDAMAN PENUNTUT Pada Menghuraikan Yang Kusut.
Bahagian Ilmu: Feqah
Tulisan: Hj Abdul Ghani Hj Yahya
Cetakan: 1983
Kitab Rujukan sandaran: Kitab Matla al Badrin / Kitab Al Baijuri / Kitab Bujairimi Ignok
 
Kepada sesiapa (termasuk penulis) yang masih samar2 tentang ilmu asas dalam amalan harian (dari bersuci, solat, puasa, zakat, haji & umrah), kitab ilmiah di atas adalah sangat2 digalakkan, termasuk dalam top 5 kitab rujukan untuk golongan ahli biasa macam penulis (bukan untuk org2 yang rasa sudah pakar dalam ibadah asas). Kitab ini mungkin ada terdapat di masjid2 kerana memang femes di kalangan ustaz2 yg mengajar ilmu feqah kepada rakyat jelata.
 
Daripada pengajian semula (selepas bertahun2 meninggalkan Kelas Fardhu ain KAFA), banyaklah penjelasan2 yang diperolehi daripada kelas feqah ini. Dan selepas itu, insyaallah dgn izinNya, mana2 org yg datang dengan ‘idea2′ baru, pendapat baru, ‘cara2′ baru, tidaklah dapat menggoyahkan kita walaupun jiwa kita perlu sentiasa terbuka dgn ‘penemuan2′ baru oleh ustaz2 baru sekarang. Al-maklum, semenjak akhir2 ini banyak betul pandangan2 baru, ‘penemuan2′ baru yang di datangkan oleh ustaz2, sehingga kekadang terkeliru kita. Adakah cara lama yang diajar oleh tok2 guru pondok untuk sekian zamannya, dari guru ke guru, alih2 sekarang menjadi tidak ‘tepat’? Hanya Allah yang Mahamengetahui apa2 yang tersembunyi.

Kitab Feqah di atas adalah bersandarkan kitab2 feqah asas yang terulung spt Kitab Ignok, dan ada juga yg di sahkan sendiri oleh ulama2 besar spt Allahyarham Dato’ Mufti Syed Alwi bin Tahir Al Haddad (ulama’ Johor yang menaiki sampan yang dibuatnya sendiri untuk ke Mekah bagi mengelakkan shubhah dan tidak mahu menaiki kapal Belanda dlm tahun 1920′an). Dalam bab solat Qasar dan Jama’, Dato’ Mufti Syed Alwi telah mencuba sendiri dalam tahun 1924 dan tahun 1927 untuk mengukur sejauh mana 2 marhalah (perjalanan 2 hari unta dipadang pasir) untuk menentukan jarak 2 marhalah itu bersamaan 56miles. Jadi rujukan kitab Idaman Penuntut bukanlah sebarangan ceduk2 macam sebilangan kitab2 baru yg berada di pasaran, yang kekadang lebih mengelirukan dari menjelaskan.

Bidyatul Hidayah


assalamu'alaikum..


Kupasan Kitab Bidayatul Hidayah..


Menghayati kuliah yang disampaikan oleh Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam
benar2 telah memberi pemahaman tentang sedikit-sebanyak perjalanan
Imam al-Ghazali..dan pengertian tasauf sunni..


AlhamdulilLah, kuliah rakaman itu kuhayati di bulan Ramadhan yang mulia..
Sebelum tu dengar dah tetapi dvd player tak berapa OK..


Terlebih dahulu al-Ustaz memperkenalkan Imam al-Ghazali yang berjasa itu..
..katanya Imam al-Ghazali adalah merupakan seorang Tok Guru Pondok
di zamannya. Di zaman itu, telah muncul segolongan cerdik-pandai yang
belajar 'ilmu falsafah dan 'ilmu2 lain. Mereka memandang rendah terhadap
Tok2 Guru dan pelajar2nya di pondok. Keadaan inie amat mendukacitakan
Imam al-Ghazali..


Kata al-Ustaz, keadaannya sama seperti sekarang di mana masyarakat lebih
memandang tinggi kepada guru2 dan pelajar yang belajar di universiti
berbanding Tok2 guru pondok yang dianggap ketinggalan zaman..


Lantas Imam al-Ghazali berusaha mencari kebenaran.. dalam pencariannya,
Imam al-Ghazali beruzlah dan berkhalwat.. selama 10 tahun Imam al-Ghazali
berusaha membersihkan dalamannya. Apa yang dilaluinya tidak dapat diceritakan
kepada orang lain..


Bagaimana sahabah RasululLah dan auliya' yang menangis apabila membaca
al-Qur'an.. sedangkan kita tidak merasakan apa2..


seseorang yang makan tomyam tidak mampu untuk menceritakan kesedapan
tomyam itu kepada orang lain..sehingga orang itu merasakannya sendiri..
..merasakan lemak-manisnya beribadah kepadaNYA..


..begitu seorang Imam besar yang mengambil masa selama 10 tahun untuk
menyucikan hatinya..


Itu yang tiada kepada orientalis2. Mereka boleh mencari dan mengetahui
pengetahuan jauh lebih banyak daripada orang2 Islam.. Mereka mengetahui
tetapi tidak merasainya..


Al-Ustaz menyatakan.. Imam al-Ghazali menyatakan 'ilmu agama itu dipelajari
dengan berguru. Berlaku pemindahan 'ilmu dan 'amal Guru kepada si murid..
inie yang diajarkan oleh Tok2 Guru pondok..


..silsilah seseorang Guru perlu dilihat sampai kepada Imam al-Ghazali.. atau
sanad yang sampai kepada RasululLah SAW..


Al-Ustaz menyatakan 'ilmu fardhu 'ain yang perlu dituntut ada 3 iaitu 1. 'Ilmu Tauhid
2. 'Ilmu syariat [fiqh] 3. 'Ilmu Tasauf ['ilmu adab/'ilmu akhlaq]


..masyarakat seringkali merasa takut dengan istilah tasauf.. Al-Ustaz
menyatakan 'ilmu tasauf itu adalah 'ilmu adab. Adab dengan ALlah SWT dan
adab dengan manusia..


..apabila manusia itu riak, dia tidak beradab dengan ALlah SWT..
..apabila dengki, dia tidak beradab dengan manusia..
..apabila mengumpat, dia tidak beradab dengan manusia..
..apabila takabbur, dia tidak beradab dengan ALlah SWT..


Belajar 'ilmu tasauf perlu dengan mursyid. Berjalan seorang diri tidak digalakkan. Sebagaimana RasululLah SAW yang dipimpin oleh Malaikat Jibril ketika
di perjalanan Israk wal Mikraj [bertemu ALlah SWT]. Ada peserta yang bertanya
bagaimana untuk mengenali 'mursyid'. Kata al-Ustaz, lihatlah kepada syariatnya..
dan sifat2nya boleh dirujuk dalam kitab Ihya Ulumiddin.. jika sukar bertemu guru,
jadikan kitab Imam al-Ghazali itu sebagai guru..


..al-Ustaz menggalakkan peserta menyediakan kitab Ihya Ulumiddin di rumah.
Apa sangat RM300-RM400 untuk membeli kitab yang dapat memandu kita
menuju Akhirat.. Modal sebanyak itu, sebelah tayar kereta Merc pun tak lepas..


Imam al-Ghazali menghuraikan ketiga2 'ilmu secara bersepadu.. tidak boleh
dipisah2kan.. Seseorang yang belajar 'ilmu fiqh tetapi tidak belajar 'ilmu
tasauf boleh menyeleweng.. contohnya seorang hamba ALlah mempunyai
sejumlah wang hujung tahun yang perlu dizakatkan.. dia berkata kepada
isterinya untuk hadiahkan wang itu kepada isterinya..maka, dia melepaskan
diri daripada membayar zakat.. dia buat begitu kerana faham fiqh tetapi tidak
blajar tasauf..


..begitu juga dengan hamba2 ALlah yang blajar tasauf tanpa blajar fiqh.
Seorang sufi pernah berkata, "..sehingga ku merasakan tidak diwajibkan
solat ke atasku". Sufi tersebut bermaksud solat sudah menjadi sesuatu yang
perlu ke atasnya, tanpa solat dia bisa mati..ibarat makanan.. hamba2 ALlah
yang tersalah baca akan menyatakan tidak perlu solatt. Orang yang belajar
tasauf tanpa blajar syariat boleh menjadi 'kafir zindik', dia merasakan dirinya
muslim sedang dia sudah keluar Islam.. Na'uzubilLah..


Perjalanan seseorang murid akan diganggu dengan 4 unsur iaitu, 1. Dunia
2. Nafsu 3. Syaitan 4. Manusia..


Syaitan adalah musuh yang tiada kompromi dan 3 lagi boleh deal dengannya..

Thursday, April 14, 2011

Kitab Faridatul Faraid


KITAB FARIDATUL FARAID
(Petikan Tulisan Hj.Wan Mohd Shaghir Abdullah)

Berdasarkan penyelidikan, dapat diambil kesimpulan bahawa kitab "Faridatul Faraid" disusun adalah mengikuti jejak ulama' dunia Melayu yang terkenal seperti Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani, Syeikh Abdush Shamad al-Falimbani, dan lain-lain. Rujukan adalah berdasarkan kitab-kitab turas 'aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah yang dapat dipegangi, sama ada dari ulama' muktabar dunia Melayu atau pun ulama' muktabar bangsa Arab sendiri. Kitab-kitab yang dirujuk termasuk karangan Syeikh Abu Hasan al-Asy'ari, dan ulama'-ulama' sesudahnya. Maka diproses oleh Syeikh Ahmad al-Fathani, diringkaskannya, lalu terkumpul dalam kitab "Faridatul Faraid". Jadi secara global/garis besar perkara i'tiqad Ahlus Sunnah wal Jama'ah lengkap dalam "Faridatul Faraid" ini.
 Dalam Natijah Al-Ahmadiah, Singapura bagi tahun 1345 H bersamaan 1926 – 1927 M, termaktub, "Faridatul Faraid" cap yang keenam kali huruf ats-tsani al-Islambuli yang elok bentuknya. Bicara 'Ilmu Ushulid Din yang suci daripada campuran bicara yang lain dan bersih daripada ibarat yang lebih-lebih supaya mudah mengerti orang yang mengajinya dan muthala'ahnya. Karangan al-Fadhil Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain bun Mustafa bin Muhammad al-Fathani…"
 Kitab "Faridatul Faraid" mempunyai riwayat tersendiri, saya kurang mengerti apa sebab kitab tipis itu sangat diperbesar-besarkan oleh ulama'-ulama' Patani, Kelantan, Kedah dan lain-lain. Sewaktu saya ke Bangkok pada tahun 1971, ramai kalangan ulama' dan pelajar Islam di sana menggelar Syeikh Ahmad al-Fathani dengan "Tuan Faridah", sebagaimana di Jawa hingga tahun 1960an para ulama'nya mengenal Syeikh Ahmad al-Fathani dengan sebutan "Tuan Ngawamil". Demikian besar pengaruh kitab "Faridatul Faraid", sehingga sangat ramai yang pernah belajar kitab ini, manakala mereka mendapat anak perempuan lalu diberi nama dengan “Faridah”.
 Sewaktu saya ke Makkah pada tahun 1979, salah seorang ‘alim berasal dari Patani mengatakan bahawa kitab Faridah jika diajar oleh orang yang lebih ‘alim lebih sedap; lebih luas dan lebih mengasyikkan. Salah seorang Tuan Guru Pondok di Patani mengatakan bahawa kitab "Faridatul Faraid" tetap akan diajarkan di pondok-pondok dalam wilayah Patani. Menurut Tuan Guru Pondok tersebut hingga ke hari ini tidak ada satu kitab Tauhid dalam bahasa Melayu yang menyamai kemasyhuran kitab "Faridatul Faraid". Mereka menyebut bahawa dalam kitab itu mempunyai erti yang tersirat baik ditinjau dari segi susunan nahu dan sharaf mahupun penafsiran secara batin atau rahsia. Kepercayaan seperti itu saya cuba membantah, bahawa saya tidak melihat “Faridatul Faraid” itu lebih istimewa dari kitab-kitab Tauhid bahasa Melayu lainnya.
Saya tidak melihat bahawa ia mempunyai ilmiah yang tinggi. Dengan demikian banyak Tuan Guru marah dan bermasam muka kepada saya. Namun setelah dijelaskan bahawa saya menyimpan beberapa tulisan tangan Syeikh Ahmad al-Fathani yang meliputi banyak pemikiran untuk Islam dan Alam Melayu, yang tulisan ilmiah itu di antaranya saya huraikan dalam buku “Syeikh Ahmad a-Fathani Ahli Fikir Terbe­sar Alam Malayu”, kemarahan mereka terubat dengan penjelasan saya itu.
 Dalam tahun 1992, salah seorang ustaz yang pernah sebagai pensyarah di Nilam Puri Kelantan bercerita, "Saya mengajar di banyak masjid dalam Kota Bharu Kelantan, di antara kitab yang saya ajar ialah Faridatul Faraid oleh Tok Guru Wan Ahmad al-Fathani. Cukup besar amal jariyah Tok Guru Wan Ahmad, kerana di salah satu masjid saya mengajar tidak kurang yang hadir sekitar lima ratus orang. Yang mengajar Faridah bukan saya sahaja, tetapi ramai ustaz lainnya. Coba bayangkan dari dulu hingga sekarang Faridah masih tetap diajarkan, itulah sebabnya saya katakan cukup banyak amal jariyah yang diterima oleh Tok Guru Wan Ahmad, tuan punya kitab Faridah itu".

“Faridatul Faraid” pernah diringkaskan dan pernah disyarahkan. Yang diringkaskan di namakan “Pati Faridatul Faraid” yang di usahakan oleh Tuan Guru Haji Nik Abdullah al-Jambu Fathani. Syarahnya diberi judul “Umdah Thalibil Mujtahid bi Syarhi Faridah al-Faraid” diselesaikan tahun 1380 H/1960 M yang diusahakan oleh salah seo­rang ulama Patani iaitu Tuan Guru Haji Abdullah bin Hj. Ibrahim bin Abdul Karim al-Fathani al-Jabi.
Kitab yang diringkaskan dan disyarahkan itu sudah sukar menda­patkannya di kedai-kedai kitab, kerana hampir-hampir tidak berada di pasaran kitab lagi. Sebaliknya kitab "Faridatul Faraid" yang asli masih mudah mendapatkannya di hampir semua kedai kitab di Asia Tenggara. Yang berupa ringkasan itu adalah merupakan kitab Melayu/Jawi yang pertama sekali diringkaskan. Adapun kitab syarah itu adalah merupakan kitab Melayu yang kedua disyarahkan, kerana kitab Melayu pertama disyarah ialah “Sulla­mul Mubtadi” karya Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani yang diusahakan oleh Syeikh Muhammad Nur bin Muhammad bin Ismail al-Fathani, iaitu kitab yang meliputi tentang Tauhid, Fiqh dan Tasawuf.

Terakhir sekali sebagai bukti kitab "Faridatul Faraid" merupakan kitab Tauhid yang paling banyak diajarkan di dunia Melayu sejak dulu hingga sekarang, di bawah ini, saya perkenalkan semua edisi cetakan yang telah diketemukan. Cetakan terawal adalah diusahakan pada masa pengarangnya masih hidup atas usaha beliau sendiri. Cetakan pertama oleh Matba'ah al-Miriyah ak-Kainah, Makkah, 1313 H. Cetakan-cetakan di percetakan ini yang telah ditemui ialah cetakan yang ketiga, pertengahan bulan Zulqa'idah 1317 H. Dicetak lagi pada pertengahan bulan Rabi'ul awwal 1325 H.
 Terdapat edisi cetakan oleh Matba'ah Dar al-Kutub al-'Arabiyah al-Kubra, Mesir, atas perbelanjaan Ismail Fathani, anak pengarangnya, didapati cetakan yang ketiga, Jumadil Akhir 1328 H. Terdapat lagi edisi cetakan oleh Matba'ah Mustafa al-Baby al-Halaby, Mesir, Jumadil Akhir 1351 H, yang dinyatakan sebagai edisi cetakan yang keenam. Dicetak lagi oleh percetakan yang sama tahun 1353 H/1934 M, dinyatakan sebagai cetakan ketujuh. Terdapat lagi edisi cetakan oleh Matba'ah Al-Ahmadiyah, nombor 50 Minto Road, Singapura, 1344 H bersamaan 1926 M, dinyatakan sebagai edisi cetakan kelima, atas perbelanjaan Qadhi Haji Wan Ismail bin Syeikh Ahmad al-Fathani. Kemudian dicetak lagi oleh percetakan yang sama, yang dinyatakan sebagai cetakan keenam 1345 H/1926-1927 M.
 Terdapat lagi edisi cetakan oleh Persama Press, 83 dan 85 Achen Street (Masjid Melayu) Pulau Pinang, 1360 H/1941 M, dinyatakan sebagai cetakan ketiga.
Terdapat lagi edisi cetakan oleh Maktabah wa Matba'ah Dar al-Mu'arif, 173-C, Sungai Pinang Road, Pulau Pinang.

Terdapat edisi cetakan oleh Matba'ah Dar at-Thiba'ah al-Islamiyah, nombor 1/10, Jalan Jering, Patani. Terdapat edisi cetakan oleh Matba'ah Sulaiman Mar'i, Singapura. Dan edisi-edisi cetakan lain, di antaranya oleh Al-Ahliyah, Kota Bharu (Kelantan), Nahdi (Bangkok), Bungkul Indah (Surabaya) dan banyak lagi yang tidak dapat dibicarakan semuanya.
Dalam penelitian yang telah saya buat, ternyata kitab "Faridatul Faraid" adalah merupakan kitab Melayu/Jawi yang paling banyak kali dicetak. Juga paling banyak nama percetakan yang pernah menanganinya. Dari segi jumlah naskhah cetakan juga merupakan yang terbanyak kerana cetakan-cetakan yang dilakukan di Timur Tengah setiap kali cetak dalam jumlah sepuluh ribu exemplar/naskhah. Dari cetakan pertama (1313 H/1895 M) hingga kini, entah berapa juta naskhah yang telah dicetak tidak dapat diketahui secara pasti. Hanya disimpulkan saja bahawa ummat Islam Melayu yang memahami 'aqidah Ahlus Sunnah wal jama'ah melalui kitab "Faridatul Faraid", dari dulu hingga sekarang sekian jutanya hanya diketahui oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala saja.
 Para ulama' yang pernah selaku pentashih cetakan-cetakan "Faridatul Faraid" sangat ramai, di antaranya yang dapat dikenalpasti ialah, cetakan terawal ditashih oleh pengarangnya sendiri, dilanjutkan Haji Wan Ismail bin Syeikh Ahmad al-Fathani. Cetakan Matba'ah Dar al-Kutub al-'Arabiyah al-Kubra ditashih oleh Syeikh 'Abdur Razaq bin Muhammad Lampung (Ketua orang Lampung) dan Syeikh Ahmad Thahir Khatib Kerue al-Jawi, kedua-duanya adalah murid pengarang kitab, Syeikh Ahmad al-Fathani. Cetakan Persama Press ditashih oleh Syeikh Abdullah al-Makki. Cetakan Maktabah wa Matba'ah Dar al-Mu'arif ditashih oleh 'Utsman Shalih al-Azhari.

Wassalam.
Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah
Last Updated ( Saturday, 11 July 2009 04:08 )

Monday, April 11, 2011